Gebruikt u geregeld een heftruck, ladderlift, bulldozer ... of eender welke andere machine met mobiele hydrauliek, zoals een chapemachine of hoogtewerker? Daarin wordt de hydraulische pomp aangedreven door een verbrandingsmotor. Beide zijn vaak verbonden door een flenskoppeling, die het vroeg of laat zal begeven. Hoe verkrijgt u snel het nodige vervangstuk, wanneer de wet van Murphy toeslaat?
Wanneer een flenskoppeling stukgaat, kan dat aan tal van zaken liggen: slijtage, overbelasting ... Maar de kans dat de koppeling het op een bepaald moment begeeft, is groot. Meer zelfs: het is de bedoeling. Want als de koppeling niet kapotgaat, doet de motor dat wel, met uiteraard een veel groter prijskaartje. Alleen: hoe bekomt u makkelijk een vervangstuk, als de koppeling kapot is?
Opties voor vlotte vervanging bij heftruck, bulldozer ...?
Ofwel trekt u naar de officiële dealer van uw machine. Als hij de invoerder van uw merk is, ligt het vervangstuk mogelijk bij hem op voorraad, mits hij veel machines van dat type verkoopt. Heeft hij het vervangstuk niet op stock, dan moet de dealer met de fabrikant contact opnemen. Die kan waarschijnlijk wel leveren, maar vaak pas twee à drie dagen later. U lijdt dus enkele dagen economisch verlies.
Daarom klopt u, bij een panne, beter bij TAS aan. Want alle gestandaardiseerde maten van flenskoppelingen hebben we meteen op voorraad liggen. Net als veelvoorkomende hoog-elastische koppelingen, die dezelfde functie hebben als flenskoppelingen, maar ook mee schokken opvangen, zoals in chapemachines of compressoren.
We zijn immers invoerder van de Duitse fabrikant KTR Systems GmbH, die al tientallen jaren onder meer hoogwaardige hydraulische componenten produceert, waaronder flenskoppelingen voor tal van machinemerken. En ligt een koppeling niet bij TAS op stock, dan kunnen we altijd terugvallen op het magazijn van KTR in Rheine - Duitsland. Bestellen we vandaag voor 14 uur bij hen, dan worden de onderdelen de volgende dag geleverd.
Ook voor meer exotische maten
Wat als de koppeling van uw motor net wat afwijkt? Dat kan, want vele fabrikanten proberen zichzelf te beschermen door niet-gestandaardiseerde koppelingen te ontwikkelen. Zo hopen ze toch zelf het vervangstuk te leveren. Denk aan de dieselmotoren van Hatz, die vaak in pompen voor droog zuigen worden ingebouwd, met koppelingen van 96 mm diameter. Of Kubota, die carters met bijzondere afmetingen maakt.
Ook in die gevallen is de kans zeer groot dat wij u toch verder kunnen helpen. Want ook die koppelingen en flenzen met speciale maten belanden snel in het vizier van KTR, waarna het bedrijf de componenten zelf begint te produceren, met gegarandeerd dezelfde kwaliteit. En wij ze dus ook ter beschikking krijgen, voor u.
Net als voor exoten
Kocht u een machine met mobiele hydrauliek uit Japan, Korea, China ...? Dan bevindt zich tussen de hydraulische pomp en de motor mogelijk een exoot: een koppeling die u enkel ter plaatse in Azië vindt. Is dat onderdeel stuk, dan kost het vervangstuk mogelijk maar enkele tientallen euro’s, maar moet u er wel daar ergens naar op zoek en lijdt u nog veel meer economisch verlies.
Daarom laat u het best meteen een volledig nieuwe standaardkoppeling installeren, nog voor een eerste panne. Ook daarvoor hebben we de nodige onderdelen op stock. Zo hoeft u bij stilstand geen zoektocht in Azië te starten, maar vindt u vlot vervangstukken in eigen land.
Hoe helpen we u snel verder?
Wilt u bij ons snel de juiste flenskoppeling bekomen? Geef ons dan zeker enkele cruciale gegevens mee. Zoals het type en het vermogen van de motor, en de technische info van de pomp die daarmee aangedreven wordt. Informatie die u makkelijk kunt verkrijgen via de onderhoudsinstructies of via een reparatieatelier. Zo kunnen wij op onze beurt snel berekenen welke vervangstuk u nodig hebt. Na een vlotte herstelling in hetzelfde atelier, bent u algauw weer aan de slag!